Tips voor conversieoptimalisatie met e-mail
Datum: 9 juni 2022
Voor het optimaliseren van conversies kunnen diverse kanalen ingezet worden. Zo kan je je website gebruiksvriendelijker maken of specifieke content aanbieden in de juiste fase van de customer journey. Wist je dat e-mail één van de belangrijkste kanalen is voor conversieoptimalisatie? In dit artikel geven wij een aantal handige tips.
Verbeter de onderwerpregel
Het begint allemaal bij een goede onderwerpregel. Als jij de ontvangers van je e-mail niet nieuwsgierig weet te maken, opent niemand je e-mail en mis je de kans om verkeer naar je website te krijgen en vanuit daar conversies te genereren. Een goede onderwerpregel is kort, krachtig, vertelt waar de mail over gaat én maakt de ontvanger tegelijkertijd nieuwsgierig.
Moment van verzenden
Het verzendmoment van een e-mail is erg belangrijk. We hebben het dan niet alleen over de juiste dag van de week en het juiste tijdstip, maar denk eens aan het moment waarop iemand zich weer gaat oriënteren voor een volgende reis. Bij een retargeting e-mail is dit nog belangrijker dan bij een ‘gewone’ nieuwsbrief.
Een duidelijke call to action
Met een duidelijke call-to-action zorg je ervoor dat de lezer actie onderneemt. De URL achter een call to action button verwijst meestal naar je website. Hier wil je dat de lezer zijn of haar reiswensen invult, een reis boekt of een andere actie uitvoert.
Type content
Het type content zorgt ervoor dat de lezer geïnteresseerd blijft na het openen van de e-mail. Plaats niet te veel tekst in een e-mail en zorg voor aantrekkelijke beelden en een duidelijke boodschap. De content mag niet afleiden van de hoofdboodschap, maar moet er juist voor zorgen dat de potentiële klant ingaat op de call-to-action.
Maak je e-mails persoonlijker
Het personaliseren van e-mails is erg belangrijk voor conversieoptimalisatie. Je kunt wel wintersportreizen in een nieuwsbrief zetten, maar wat als de klant die dit leest juist opzoek is naar een zonvakantie of een stedentrip? Probeer het aanbod in e-mails af te stemmen op de voorkeur van de klant.
KPI’s voor het meten van je successen
Om het succes van e-mail marketing te meten, stel je duidelijke KPI’s op. Een aantal veel gebruikte KPI’s zijn:
- Open ratio: het aantal opens in %;
- CTR: het aantal mensen dat doorgeklikt heeft naar je website;
- Conversie: het aantal conversies via e-mail;
- Ondersteunende conversie: het aantal conversies waarbij e-mail in het conversie pad zit;
- Bijdrage e-mail: e-mail heeft bijgedragen wanneer iemand de mail heeft geopend, maar niet heeft doorgeklikt én uiteindelijk toch geconverteerd heeft via een ander kanaal. E-mail heeft dan namelijk alsnog bijgedragen aan de conversie.
Houdt de statistieken goed in de gaten, optimaliseer waar nodig en bereik uiteindelijk de gewenste conversieoptimalisatie.